0
مشاوره رایگان
021-77568212
0

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک سرویس رایگان است که شرکت گوگل در سال 2005 برای تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی سایت به مدیران وب سایت ها ارائه داد.اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد اطلاعاتی هستند که بسیار مهم هستند و در بهینه سازی وبسایت ، مدیریت آن و پیشرفت اش نقش بسیار مهمی دارد و اطلاعات بسیار جامع و مهم و دقیقی را در اختیار آنان قرار می دهد . مسئله ی دیگری که وجود دارد این است که کار با این ابزار بسیار راحت است حتی برای کاربران ایرانی که تسلط چندانی به زبان انگلسی ندارند . گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار قدرتمندی است و می تواند تمام ترافیک ورودی سایت را تجزیه و تحلیل کند و امکانات بسیار زیادی دارد . گوگل آنالیتیکس که از طرف گوگل ارائه شده برای تحلیل سایت های که به دنبال افزایش رتبه در موتورهای جستجو ی گوگل هستند بسیار مناسب است.برای داشتن احلیلی جامع تر می توانیم در کنار این ابزار از ابزار دیگری به نام وب مستر تولز استفاده کنیم.

 

در صورتی که تمایل دارید تا آموزش جامع این سرویس را به صورت تصویری دریافت نمایید می توانید به محصول زیر مراجعه فرمایید.

آموزش Google Analytics 

 

اطلاعات و امکاناتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار مدیران وبسایت ها فرار می دهد:

1-مدت زمانی که کاربران در صفحات وب سایت ما گذرانده اند .

2-اطلاعاتی بازدیدکنندگان سایت شما در قالب اعداد، جداول و گراف های نمایشی

3-اطلاعات در مورد تاثیر محتوای سایت بر بازدید کنندگان در اختیار مدیران سایت قرار می دهد

4-موقعیت جغرافیایی کاربران ( کشور و شهر )

5-تکنولوژی مورد استفاده و مرورگرهایی که کاربران برای بازدیدکننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است .

6-تکنولوژی مورد استفاده و مرورگرهایی که کاربران برای بازدیدکننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است .

7-رزولوشن صفحه نمایش دستگاهی که بازدیدکننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است .

 

گوگل آنالیتیکس

 

8-کاربران از چه منابعی به سایت شما وارد شده اند ؟ تبلیغات، انواع لینک های موجود در سایت های دیگر، ایمیل های تبلیغاتی، کلمات کلیدی، کانال ها، رسانه های اجتماعی و... )

9-شناسایی قوی ترین و ضعیف ترین صفحات یک سایت بر اساس میزان جذابیتی که برای کاربران دارد .

10-شناسایی قوی ترین و ضعیف ترین صفحات یک سایت بر اساس میزان جذابیتی که برای کاربران دارد .

11-ارائه گزارش کاملا تصویری از تعداد بازدید های وب سایت شما

12-روزانه چه تعداد بازدیدکننده به سایت شما وارد می‌شوند.

13-چقدر زمان در سایت شما می‌گذارنند.

 14-چقدر زمان در سایت شما می‌گذارنند.

15-نرخ پرش این کاربران چقدر است. (نرخ پرش یا بانس ریت چیست و چه اهمیّتی دارد؟)

 16-ترافیک اصلی شما از چه طریقی است (ترافیک مستقیم، جستجو و ارجاعی).

17-مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند.

18-علایق اصلی آنها چیست.

19-از چه شهرهایی وارد سایت شما شده‌اند.

20-چقدر در سایت شما وقت گذرانده‌اند.

21-به کدام صفحات وب‌سایت شما بیشتر علاقه نشان داده‌اند.

 

گوگل آنالیتیکس

 

 چرا گوگل آنالیتیکس برای مدیران وبسایت ها لازم است؟

گوگل آنالیتیکس ترافیک ورودی سایت را می توان به خوبی تجزیه و تحلیل کند و منابع ارزشمندی در رابطه با آن ها به مدیران وبسایت ها ارائه کند و باعث شناخت بهتر کاربران وبسایت می شود و به بهینه سازی وب سایت کمک می کند.

معرفی بعضی از اصطلاحات مهم در گوگل آنالیتیکس:

Audience: وقتی شما وارد گوگل آنالیتیکس می شوید به صورت پیش فرض اولین گزارشی را که مشاهده می کنید، گزارش خلاصه ی مخاطبان خواهد بود. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به شما می گوید چه تعداد کاربران جدید و یا تکراری از وب سایت شما بازدید داشته اند و برای این بازدید چه میزان زمان سپری کرده اند.


Session: مدت زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما فعال است. یک دوره در گوگل آنالیتیکس، معمولاً شامل سری فعالیت هایی می شود که یک کاربر در یک محدوده ی زمانی 30 دقیقه ای انجام می دهد. اگر کاربر از وب سایت خارج شود و در کمتر از 30 دقیقه به آن برگردد نیز جزء همان دوره ی قبلی محسوب می شود.


User: مجموع افراد یا دستگاه هایی (IP) که از وب سایت شما بازدید کرده اند.


Page/Session: میانگین بازدیدهای انجام شده از یک صفحه در طول یک دوره می باشد. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به طور کلی نشان می دهد کدام صفحات بیشتر و بهتر مورد علاقه کاربران قرار گرفته است.

 

اصطلاحات-گوگل-آنالیتیکس

 

Pageview: به تعداد تمام بازدیدهای انجام شده از وب سایت شما گفته می شود. بازدیدهای تکراری کاربران نیز در این شمارش حساب می شوند.


Unique Pageview: در گوگل آنالیتیکس به یک بازدید منحصر به فرد، unique pageview می گویند. یک بازدید منحصر به فرد، زمانی اتفاق می افتد که یک کاربر صفحات متعددی را در یک دوره مشاهده می کند. گوگل آنالیتیکس ترجیح می دهد بازدید از صفحات متعدد را یک بازدید تلقی کند.


Avg. Session Duration: در گوگل آنالیتیکس به معنای میانگین زمانی یک دوره می باشد.


Bounce Rate: به درصد دوره های یک صفحه Bounce Rate می گویند. اینها دوره هایی هستند که یک کاربر صفحه ی وب سایت شما را مشاهده می کند و از همان صفحه از وب سایت شما خارج می شود.


% New Sessions: میانگین درصد بازدیدهایی است که برای اولین بار توسط کاربران جدید اتفاق می افتد. این گزینه در گوگل آنالیتیکس معیار خوبی برای بررسی تغییرات فاحشی که بر روی وب سایت خود می دهید، می باشد.


Real-Time: در این بخش از گوگل آنالیتیکس شما می توانید مشاهده کنید چه تعداد کاربر هم اکنون در وب سایت شما حضور دارند. همچنین در 60 ثانیه گذشته و 30 دقیقه قبل چه تعداد مراجعه کننده داشته اید.همچنین در گوگل آنالیتیکس با استفاده از گزینه های Locations می توانید بفهمید کاربران از کدام کشورها به وب سایت شما وارد شده اند. گزینه های Traffic Sources و Behavior نیز نوع ورود و رفتار بازدیدکنندگان تان را نشان می دهد. برای آنکه بدانید آیا کاربران با وب سایت شما وارد تعامل شده اند یا خیر، مثلا در کارگاه یا خبرنامه ی شما ثبت نام کرده اند، از گزینه ی Conversions استفاده کنید.

 

Acquisition: گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد که با استفاده از این قسمت دریابید که کاربران از کدام مسیر به وب سایت شما وارد شده اند.


Organic: این گزینه در گوگل آنالیتیکس اشاره دارد به ترافیک ایجاد شده توسط بازدیدکنندگانی که به وسیله موتورهای جستجو وارد وب سایت شما شده اند. برای مثال از گوگل وارد شده اند.


Direct: دایرکت در گوگل آنالیتیکس اشاره دارد به نحوه ی ورود کاربران به وب سایت شما، که با وارد کردن مستقیم آدرس وب سایت در مرورگرها بوده است یا با کلیک کردن بر روی بوک مارک یا کلیک بر روی آدرس وب سایت که در ایمیل یا متن دیگری نوشته شده است.


Referral: این گزینه در گوگل آنالیتیکس نشان می دهد که ترافیک ایجاد شده توسط کاربران بوسیله ی لینک ها در وب سایت های دیگر که به وب سایت شما لینک داده اند، ایجاد شده است.


Social: تعداد دوره هایی را نشان می دهد که کاربران از طریق شبکه های اجتماعی به وب سایت شما وارد شده اند.


Email: نشان می دهد کدام بازدیدها از طریق لینک موجود در ایمیل های ارسالی می باشد.


Paid Search: این گزینه در گوگل آنالیتیکس مشخص می کند چه کاربرانی از طریق تبلیغات، وارد وب سایت شما شده اند.

 

گوگل آنالیز

 

طریقه ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس

ابتدا به یک حساب گوگل نیاز دارید.نکته مهم در این است که این حساب گوگل قرار است بر اطلاعات صفحه آنالیز، کنترل کامل داشته باشد,بنابراین بهتر است که به آن مطمئن باشید و شخص دیگری به آن دسترسی نداشته باشد.گوگل به شما اجازه می‌دهد تمام وب‌سایت‌ها و برنامه‌های گوشی را تا سقف ۵۰ تا از طریق یک حساب آنالیتیکس بررسی کنید و نیازی به ایجاد چندین حساب نیست. شما می‌توانید چندین حساب گوگل را به یک حساب آنالیتیکس متصل کنید تا همکاران شما نیز به اطلاعات دسترسی داشته باشند.هم اکنون به https://www.google.com/analytics صفحه گوگل آنالیتیکس بروید و گزینه ورود (Sign in) به گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید. در صورتی که از قبل حساب گوگل خود را ساخته باشید، در این صفحه سه مرحلۀ راه‌اندازی گوگل آنالیز برای شما نمایش داده خواهد شد.بر روی گزینۀ Sign Up کلیک کنید و اطلاعات مربوط به وب‌سایت خود را وارد کنید. در اینجا لازم است نام حساب آنالیز خود را انتخاب کنید، نام و دامنۀ وب‌سایت خود را بنویسید، زمینۀ فعالیت خود را مشخص کنید و کشور و محدودۀ زمانی مورد نظرتان (که احتمالاً ایران و +۳:۳۰ Tehran می‌باشد) را انتخاب نمائید.در پایین صفحه هم مشخص می‌کنید که اطلاعات تحلیلی شما تا چه حد در دسترس گوگل باشد.بهتر است که تمام بخش‌های این قسمت و به خصوص Benchmarking را تیک بزنید. گزینۀ Benchmarking به شما اجازه می‌دهد که بعدها اطلاعات وب‌سایت خود را با سایر وب‌سایت‌های مرتبط مقایسه کنید.بعد از آنکه حساب کاربری خود را ایجاد کردید، یک آی دی مخصوص وب‌سایت شما ایجاد می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته شما می‌توانید این آی دی را به صورت دستی هم دریافت کنید. کافی است از منوی بالا وارد قسمت ادمین شوید، در قسمت Account حساب مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس در قسمت Property نام وب‌سایت خود را انتخاب کنید و در نهایت بروی گزینۀ Tracking Info کلیک کنید. توجه داشته باشید که این آی دی (که به فرمت UA-000000-01 می‌باشد) در هنگام ایجاد تگ لازم است. بنابراین باید آن را یادداشت کنید.


 ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس

تارگت هدف GOAL چیست؟

هدف یا Goal در گوگل آنالیتیکس یعنی روش تبدیل یا مسیر تبدیل شدن با این منظور که چیزی که شما در یک بازه زمانی تعریف می کنید به آن برسید.مهم ترین قسمت گوگل آنالیتیکس هدف ها است.ما هدف ها را تنظیم می کنیم تا بتوانیم متوجه شویم کاربران چرا، چطور، چه زمانی و از چه راهی “هدف شما” را انجام می دهند.برای استفاده از Goal یا هدف در گوگل آنالیتیکس باید بدانیم دقیقا می خواهیم کاربر چه کاری را در سایت انجام دهد.هدف شما میتواند متناسب با زمینه فعالیت وب سایت شما باشد و کاملا بستگی به نوع وبسایت شما دارد مثلا می تواند تعداد ایمیل هایی که فرم ها جمع آوری می کنند، تعداد فروش هایی که در فروشگاه هستند، تعداد کسانی که کتاب شما را دانلود می کنند، و … باشد.

نحوه تعیین هدف یا Goal

بهترین روش برا ی مشخص کردن هدف ها در گوگل آنالیتیکس این است که بررسی کنیم ببینیم ما دقیقا از کسب و کارمان و وب سایت مان چه چیزی می خواهیم و هدف سایت مان چیست.تمام این مسائل می توانند هدف نهایی ما را مشخص کنند.اولین ماجرا در هدفگیری، مخاطبین درست هستند. مخاطب هایی که کاربر سرویس و سایت شما هستند، آنهایی که به کسب و کار شما علاقه دارند و از سایت شما استفاده می کنند.

 

تعیین هدف گوگل آنالیتیکس

 

تعیین هدف یا تنظیم Goal در گوگل آنالیتیکس

پس از اینکه کد رهگیری خود را در وبسایت خود نصب کرده و اتصال آن را با گوگل به اتمام رساندید، نیاز دارید تا یک پیکربندی را در تنظیمات پروفایل وب سایت خود در گوگل آنالیتیکس انجام دهید. این تنظیمات مربوط به هدف یا Goals setting شما خواهد بود. شما میتوانید آن را با کلیک در بخش مدیریت پیدا کنید، باید روی مدیریت در نوار بالایی کلیک کرده و در ستون نمایش روی گزینه پایین تر یعنی هدف Goal کلیک کنید.هدف همان چیز مهمی است که در وب سایت شما اتفاق می افتد و این اتفاق قبلا به گوگل گوشزد می شود تا اطلاعات آن را پیگیری کرده و در اختیار شما قرار دهد. برای مثال؛ شما یک وب سایت دارید و یک فرم تماس را ایجاد کرده اید و پس از آن یک برگه تشکر از مخاطب نیز برای پرکردن فرم به وی نمایش میدهید، یا اینکه یک وبسایت دارید که در آن محصولاتی را به فروش می رسانید، شما میخواهید یک برگه را ایجاد یا پیدا کنید که در نهایت از کاربر تشکر میکند و کاربران بعد از اینکه خرید خود را نهایی کردند به آن برگه هدایت می شوند.به حساب خود وارید شوید و در داشبورد یا پیشخوان روی هدف Goals کلیک کنیددر این بخش از گوگل آنالیتیکس، شما روی هدف جدید New Goal کلیک می کنید. این دکمه با رنگ قرمز مشخص شده است.در این جا شما باید گزینه ی سفارشی Custom را انتخاب کنید، البته تا زمانی که گزینه های قبلی زیادی با وبسایت شما سازگار نباشند و از نوعی نباشند که مورد نیاز شماست. کافیست برای هدف جدید خود یک نام برگزینید، سپس مقصد را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه مرحله بعد Next Step کلیک کنید.در اینجا باید مسیر یا آدرس URL برگه تشکر را پس از آدرس وبسایت خود بنویسید، و دکمه مقصد را که به صورت کشویی بوده باز کرده و روی Begin with آغاز شده با … قرار دهید.سپس شما میتوانید هزینه یا ارزش و یک عدد به عنوان پول دلار را برای تبدیل (در صورت نیاز) وارد کرده و روی ایجاد هدف Create Goal کلیک میکنید. در نهایت برای مشاهده وضعیت هدف خود، به بخش مربوط به هدف در پیشخوان بازگشته و وضعیت آن را مشاهده کنید.اگر شما هم هدف های دیگری شبیه این مورد دارید و میخواهید آن ها در وب سایت خود رهگیری کنید، شما میتوانید همین چند قدم آخر را دوباره ادامه دهید، شما میتوانید تا ۲۰ هدف را برای وب سایت خود راه اندازی کنید. مطمئن شوید هدفی که ایجاد میکنید برای شما بسیار مهم باشد. این هدف ها برای بیشتر کسب و کارها شامل عضویت کاربران، ارسال های مختلف بازخورد کاربران، و البته خرید های تکمیل شده است. اما در نهایت اینکه دقیقا هدف ها در چه مواردی با هم متفاوت هستند به وب سایت شما بستگی دارد.

 

Comments (0)

هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

  1. درج نظر به عنوان مهمان! عضو شوید و یا وارد حساب کاربری شوید
Attachments (0 / 3)
Share Your Location